Πέμπτη, 28 Φεβρουαρίου 2013

Νέο βιβλίο:ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ Μέσα στην Κόλαση



Δημοσθένης Βουτυράς
Μέσα στην Κόλαση
–σάτιρα–
Μυθιστόρημα, ISBΝ: 978-960-9441-36-0, διάστ. 21Χ14, σελ. 128, τιμή 11. €
 Εισαγωγή Βάσιας Τσοκόπουλος

Παίζοντας με την παρωδία της δαντικής κόλασης, ο Βουτυράς ανέλαβε τη γενικευμένη σάτιρα της εποχής του και των συγχρόνων του. Περιέλαβε εχθρούς και φίλους, ονομαστικά τους περισσότερους σύγχρονούς του συγγραφείς και λόγιους, πολιτικούς, στρατιωτικούς έλληνες και ξένους, κληρικούς, περιέλαβε όμως ακόμα και άσημους φίλους του, ενώ από τα σκάγια δεν γλυτώνουν ούτε οι συγγενείς του, ακόμα και η ίδια του η γυναίκα. Όλοι βρίσκονται μέσα στην Κόλαση, την οποία ο συγγραφέας περιδιαβαίνει, παρακολουθώντας τα μαρτύριά τους, με ξεναγό ένα διάβολο. Η σάτιρα μερικές φορές είναι εύκολη και ελαφριά, άλλες όμως ιδιαίτερα εύστοχη και έξυπνη, όπως με τον Καζαντζάκη, τους εκδότες με τους οποίους είχε παράπονα και άλλους.
Όμως, το παιγνιώδες ύφος και η καλοκάγαθη σάτιρα όσων βρίσκονται στον Πρώτο Κύκλο της Κόλασης αλλάζει και κλιμακώνεται όσο προχωρούμε. Στη Δεύτερη και την Τρίτη Κόλαση συναντούμε όλο και πιο βαριές αμαρτίες και αντίστοιχα βασανιστήρια. Εκεί έχουν θέση πολιτικοί, στρατηγοί, διπλωμάτες και ιεράρχες. Στο τέλος, στην Τέταρτη Κόλαση, το αφήγημα παίρνει συμπαντικές διαστάσεις.
Στην κατάληξη του αφηγήματος ο ήρωας του Βουτυρά βάζει ένα τέλος σε αυτόν τον παράλογο, άθλιο κόσμο. Ξεκινώντας από το αθώο πείραγμα προς φίλους (και άσπονδους φίλους) σοβαρεύει σταδιακά την κριτική του στα όρια μιας αιρετικής λογοτεχνικής θεολογίας.
Το Μέσα στην Κόλαση εγκαινιάζει τη στροφή του Βουτυρά προς τη σάτιρα και το αμιγώς φανταστικό αφήγημα, και παρόλο που έχουν περάσει 85 χρόνια μετά την πρώτη δημοσίευσή του φαντάζει ξανά σήμερα εξαιρετικά επίκαιρο.



* Το όνομα των εκδόσεων Φαρφουλάς προέρχεται από ομώνυμο διήγημα του Δημοσθένη Βουτυρά 


* Από τις εκδόσεις Φαρφουλάς κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία του Δημοσθένη Βουτυρά Τα σύμβολα στα όνειρα και Στην παραλία (1902) - Το ερειπωμένο εργοστάσιο (1950)

Διαβάστε το κείμενο της Τιτίκας Δημητρούλια στην Καθημερινή (13/1/2013) για το βιβλίο:
 

Τετάρτη, 27 Φεβρουαρίου 2013

Σιωπηλοί τραυματιοφορείς



Στέφανος Σταυρίδης
ΣΙΩΠΗΛΟΙ ΤΡΑΥΜΑΤΙΟΦΟΡΕΙΣ
Ποίηση, ISBΝ: 978-960-9441-39-1, διάστ. 17Χ21, σελ. 48, τιμή 6,00 €


Ο ΤΙΤΛΟΣ

Με κεφαλαία γράµµατα
ηγείται των λέξεων και τις καθοδηγεί.

Όµως οι λέξεις πιάνονται χέρι χέρι
και οι στίχοι
τραβούν στα τυφλά
τον δικό τους δρόµο της λιποταξίας.

Με την τρίτη του συλλογή, Σιωπηλοί Τραυματιοφορείς, ο Στέφανος Σταυρίδης επιστρέφει στην ποίηση μετά από σχεδόν δέκα χρόνια. Δεν δίνει απαντήσεις, αλλά ούτε και θέτει ερωτήματα. Επιδιώκει να εντοπίσει αδήλωτα θαύματα που υπάρχουν γύρω του και να επουλώσει αδήλωτα τραύματα που υπάρχουν εντός του. Τα ολιγόστιχα ποιήματά του –στις πλείστες των περιπτώσεων δεν ξεπερνούν τους δέκα στίχους– έχουν στραγγίξει τον λόγο σε βαθμό που μοιάζει εύθραυστος, αλλά διατηρεί ακέραια την όποια υφή του.

Ο Σταυρίδης άλλοτε ψηλαφεί με τη μνήμη –σαν τυφλός φωτογράφος– λαχταρώντας να μπει μέσα σε μια φωτογραφία, κι άλλοτε παρατηρεί αυτούς που φαντάζονται τη χαραμάδα στο κλειστό παράθυρο – είναι κι οι μόνοι που κρυώνουν. Η σκιά έχει μια αδελφή που εμφανίζεται τη νύχτα ντυμένη στα λευκά. Τα κλειστά μάτια στη φωτογραφία δύσκολα ανοίγουν. Το πορτοκάλι είναι χειροβομβίδα. Το παλτό βαρύ. Κι η ατολμία μια κάποια λύση. Μπραζίλια, και μόνο Μπραζίλια. Δεμένα τα μάτια όταν κοιμάσαι. Αμείλικτοι οι επικείμενοι κι αμίλητοι οι τραυματιοφορείς.
.

Ο Στέφανος Σταυρίδης γεννήθηκε στη Λάρνακα το 1972. Έκανε Ιταλικές Σπουδές και µεταπτυχιακό στη Βιβλιοθηκονοµία και Επιστήµη της Πληροφόρησης στις ΗΠΑ. Ζει στη Λευκωσία, όπου εργάζεται στη βιβλιοθήκη του Πανεπιστηµίου Κύπρου. Έχει εκδώσει δύο συλλογές ποιηµάτων και δύο συλλογές διηγηµάτων. Κείµενά του έχουν δηµοσιευτεί σε ανθολογίες και περιοδικές εκδόσεις στην Κύπρο, την Ελλάδα και άλλες χώρες.
Τα βιβλία του Σύντοµες Πατρίδες (ποίηση) και Η Βιβλιοθήκη του Ραβέλ (διηγήµατα) έχουν τιµηθεί µε το Κρατικό Βραβείο του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισµού της Κύπρου.  

Δρόμος μεταξύ Ουρανού και Γης



Γιώργος Χριστοδουλίδης
ΔΡΟΜΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΟΥΡΑΝΟΥ ΚΑΙ ΓΗΣ
Ποίηση, ISBΝ: 978-960-9441-38-4, διάστ. 17Χ21, σελ. 64, τιμή 7,00 €


O Γιώργος Χριστοδουλίδης στην 5η του ποιητική συλλογή Δρόμος μεταξύ Ουρανού και Γης αναζητεί τις γέφυρες που ενώνουν τον κόσμο των ανθρώπων με τον κόσμο των ψυχών. Εμφορούμενος από την αρχική πρόθεση, οδηγείται τελικά και μας οδηγεί σ’ ένα αποσιωπημένο ζητούμενο, που είναι η εκ των προτέρων χαμένη αναμέτρηση με τη σύγχρονη οδύνη του καιρού μας. Μια αναμέτρηση που στη διαδρομή της, συναντά και ενσωματώνει, σε διάφορα ποιήματα, μνημονεύσεις σε αγαπημένες μορφές, μυθολογικές ή μη, ζώσες ή εκλιπούσες, το ίχνος των οποίων παραμένει ανεξίτηλο «σε στέρεο έρεβος».
Η ποίηση του Χριστοδουλίδη και σ’ αυτήν τη συλλογή, συγκρατεί όλα τα κοινωνιολογικά της στοιχεία, την εξωστρέφειά της, καθώς και τον προσανατολισμό της στην πραγματεία αφενός, “μεγάλων” ζητημάτων του καιρού μας, αφετέρου πιο υπαρξιακών αλλά πάντα επίκαιρων.
Διατηρώντας την αμφισημία της γραφής του, ο ποιητής μας καθιστά μάρτυρες της δραματικής αίσθησης της φθοράς και του ανέλπιδου του λόγου του. Η αδυσώπητη απομόνωση των μη προνομιούχων στο κοινωνικό περιθώριο, επιβεβαιώνεται από το χαμίνι της γειτονιάς που βρίσκει λιχουδιές μέσα στα σκουπίδια, η πρωινή εικόνα των παγωμένων μεταναστών επιβιβάζεται λυτρωτικά στο φανταστικό λεωφορείο, η βουή του έρποντος στρατού των πεινασμένων «που αν κάνει να σηκωθεί, θα πέσει μέσα σε προκατασκευασμένους τάφους», μετατρέπει τους στίχους σε βέλη που όμως πάντοτε αστοχούν.
Ο ποιητής δεν είναι πια παρατηρητής, αλλά βιώνει ως δική του την φρίκη του καιρού του, αναπλαστικά, αλλά και ως μαρτυρία. Ορισμένα ποιήματα, μας θυμίζουν ότι ακόμη δεν απελπιστήκαμε αρκετά, άλλα, ότι η λύτρωση διέρχεται όχι μέσα από συμπληγάδες, αλλά “επιστροφές”, όπως ο κονιορτός που γίνεται γη, ο ίσκιος που επιστρέφει ως σώμα. Μέχρι και η ανάσταση του Λαζάρου, ιδωμένη από τη σκοπιά του ίδιου του αναστημένου υποβάλλεται στον προβληματισμό της “επιστροφής” στην προ του θαύματος, κατάσταση πραγμάτων.
Η κυριαρχική επιδίωξη του Δρόμου μεταξύ Ουρανού και Γης, η αναζήτηση των γεφυρών του εδώ με το πέραν, κορυφώνεται στο ομώνυμο και πιο εκτενές ποίημα της συλλογής, όταν η μορφή του νεκρού παππού, ο οποίος με βήματα που βυθίζονται στην άσφαλτο, άλλοτε περπατητής της ζωής, τώρα περπατητής στον κόσμο των ψυχών, οδηγεί τον ποιητή, στην τελική, συνάμα τρομαχτική, αυτογνωσία της εγχειρήματος του.





Ο Γιώργος Χριστοδουλίδης γεννήθηκε στη Μόσχα το 1968. Μεγάλωσε στη Λάρνακα της Κύπρου και το 1987 επέστρεψε στη ρωσική πρωτεύουσα, όπου σπούδασε δημοσιογραφία στο πανεπιστήμιο Λοµονόσοφ. Μέρος της δουλειάς του έχει μεταφραστεί στις πλείστες ευρωπαϊκές γλώσσες. Δεκατρία ποιήµατά του συμπεριλήφθηκαν σε αυτόνοµη γερµανο-ελληνική έκδοση στο πλαίσιο του Φεστιβάλ ποίησης του Βερολίνου 2010. Το 2011, 150 ποιήµατά του μεταφράστηκαν στα βουλγάρικα υπό τον τίτλο Ονειροτριβείο (Σόφια, εκδ. Πλάµικ). Οι συλλογές του, Ένια (1996) και Ονειροτριβείο (2001), έλαβαν το Α' Κρατικό Βραβείο Νέου Λογοτέχνη και Πρώτο Κρατικό Βραβείο Ποίησης της Κύπρου, αντίστοιχα.